To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
ترجمه وتفسیر سوره الزخرف

ترجمه وتفسیر سوره الزخرف

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

عمده ترین مطالب سورۀ زخرف درباره قرآن به اثبات منبع و مصدر وحى، و درستى این قرآن پرداخته است که الله تعالی آن را با فصیح‌ترین زبان و خالص‌ترین بیان، بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نازل کرده است تا براى پیامبر اومي معجزه‌ى درخشان باشد. ـ سوره زخرف دعوت حضرت ابراهیم علیه السّلام را به اختصار باز گفته است. ابراهیم(ع) که مشرکان گمان مى‌برند از نسل او و بر آیین او مى‌ باشند، اين سوره ادعاى آنها را رد وتکذیب کرده ومشخص مى‌کند که ابراهیم (ع) اولین شخصی بود که از بت‌ ها تبرى و دوری جست. - بعد از آن به تکذیب و رد شبهه‌اى ناروا و پوچ رو آورده است که مشرکان آن را پیرامون رسالت حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم برانگیخته بودند. آنان پیشنهاد و درخواست مى‌کردند که رسالت باید بر مردى صاحب جاه و مال و مقام نازل شود، نه انسانى فقیر و یتیم مانند حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، آنگاه آیات اعلام داشت و معین کرد که جاه و ثروت، معیار بزرگى و کرامت انسان و استحقاق نایل آمدن به مناصب والا نیستند. و حطام دنیا به اندازه‌اى پست و حقیر است که خدا خواست آن را وسیله‌اى رفاه کافران قرار دهد و مؤمنان را از آن بى‌ نصیب کند. - براى تأکید همان حقیقت قبلى، داستان حضرت «موسى(ع) و فرعون» یادآور شده است، اینک مى ‌بینیم فرعون ستمکار به ملک و سلطنتش مغرور است و در مقابل حضرت موسى(ع) فخر فروشى مى‌ کند، همانطورکه رؤساى نادان قریش در مقابل حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم اظهار عزت مى‌کنند، سپس نتیجه‌اى آن غرق شدن و نابودى شد. ـ ناگفته نباید گذاشت در این سوره به موضوع تقلید از مذاهب اربعه ، وهکذا خروج از مذاهب اربعه در جنب سایر موضوعات به بحث گرفته شده است . ـ سوره زخرف با بیان قسمتى از احوال و شداید آخرت و بیان حال شقاوتمندان محروم که در اعماق دوزخ به خود مى ‌پیچند، خاتمه یافته است.

Views: 1K
Downloads: 74
Language: Dari
Category: Religious Books
File Type: Pdf
File Size: 1.4 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

The individual investor should act consistently as an investor and not as a speculator.

Innovation distinguishes between a leader and a follower.

A big part of financial freedom is having your heart and mind free from worry about the what-ifs of life.

Today, if you look at financial systems around the globe, more than half the population of the world - out of six billion people, more than three billion - do not qualify to take out a loan from a bank. This is a shame.

Under capitalism, man exploits man. Under communism, it's just the opposite.

A book is the only place in which you can examine a fragile thought without breaking it.

Make it a rule never to give a child a book you would not read yourself.

If there is a book that you want to read, but it hasn’t been written yet, you must be the one to write it.