To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
سادات افغانستان و فرصت ها و چالش ها

سادات افغانستان و فرصت ها و چالش ها

سیدمحمدرضا علوی

ارزش گفتن دارد که در یک بعد از ظهر، طبق عادت همیشه‏ گی در مدرسه ‏ی فیضیه نشسته و مشغول گپ دوستانه بودیم که متوجه شدم [مرحوم] سیّدرحمت‏الله صدر مزاری که به ‏همراه شخص ناشناس در فاصله ‏ی ۲۰ متری ما نشسته بود، انگشت خود را به ‏طرف من دراز کرد و مرا به ‏آن شخص بغل‏ دستی خود معرفی نمود؛ لحظاتی بعد [برای این‏که سوء تفاهم نشود] از جای خود بلند شد و آمد نزد من سلام وعلیک کردیم، گفت آن شخصی که می‏بینی نواسه ‏ی شیخ سلطان مزاری است، در مشهد ساکن است، مهمان من است، حالا از من پرسیده که «همی سیّد علوی بی‏خط کیست؟» و من تو را نشان دادم... من فهمیدم اصل گپ کجا است. کتاب روز به‏روز چاق‏تر و فربه ‏تر می‏شد و شعاعش فراتر می‏رفت؛ سیّدجعفر عادلی حسینی از کابل با من تماس گرفت و گفت کتاب را بفرست تا در کابل چاپ کنم. کتاب را PDF کردم و برایش فرستادم، ایشان PDF مرا شکست و چند مورد جزئی <که مهم‏ترین آن حکایت غصب مسجد و زمین خاتم الانبیاء بود> را بر آن افزود و با صفحه ‏آرائی خیلی خراب و درهم و برهم چاپ کرد و تعدادی برای من در قم فرستاد. عادلی موفق شده بود شمار قابل توجهی را به‏ دست مخاطبان و کتابخوانان برساند، چون هرکس که از کابل با من صحبت می‏کند اذعان می‏دارد که کتاب «سیّدزدائی» را خوانده یا دیده است. امّا این‏طوری که شنیده‏ام تعداد بیش‏تری را جناب حاجی محمد محقق از کتابفروشی ‏ها جمع کرده و با آن حمام خانه ‏ی خود را گرم نموده است. آقای عادلی در یک مورد، خودش به‏ من گفت: در جلسه‏ ی بودیم که جناب محقق نیز در آن حضور داشت؛ در پایان جلسه [گویا هنگام نان خوردن یا چای خوردن] آقای محقق آمد به ‏میز ما و در کنار من (عادلی) نشست. شروع کرد از کتاب سخن گفتن و زیاد چیزها گفت؛ در پایان اخطار داد: «اگر این کارها پایان نیابد، تروربازی شروع میشه!»

Views: 78
Downloads: 25
Language: Dari
Category: History books
File Type: Pdf
File Size: 26.41 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

When people are frightened about going hungry and paying their mortgages, a scarcity model begins to prevail; they fear someone else will get their piece of the pie.

I’m only rich because I know when I’m wrong…I basically have survived by recognizing my mistakes.

Don't tell me what you value, show me your budget, and I'll tell you what you value.

A great book should leave you with many experiences, and slightly exhausted at the end. You live several lives while reading.

The four most expensive words in the English language are, ‘This time it’s different.’

Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve.

I lived in books more than I lived anywhere else.

The book you don’t read won’t help.