To start downloading books
Please log in or register your account

Login Register
بیت المقدس درفتح عمری

بیت المقدس درفتح عمری

امین الدین سعیدی ـ سعید افغانی

اریکا چرنوفسکی، خبرنگار مشهور بی‌بی‌سی در گزارش خویش می نویسد :« چرا این شهر این‌قدر برای مسیحیان، مسلمانان و یهودیان ،( پیروان سه دینی که دست‌کم یک ریشۀ مشترک‌ به نام ابراهیم دارند ) مهم است؟» ، «جروسلم، اورشلیم، یا بیت‌المقدس شهری‌ است که نامش در دل مسلمانان، یهودان و مسیحیان دلپذیرو جذبهء حُب آن دلها را می‌لرزاند. نامی که پژواکش از پس قرن‌ها تاریخ مشترک( و البته مورد مناقشه ) همچنان به گوش می‌رسد.» او در گزارش خویش می افزاید: « شهر بیت المقدس که از کهن‌ترین‌های جهان است. بارها فتح شده، ویران شده، و باز ساخته شده. در هر لایه خاکش تکه‌ای از گذشته مردمانی نهفته. نامش دیرزمانی‌ است با داستان درگیری و جنگ بین پیروان ادیان مختلف عجین شده. مردمی که هرچه هست در احترام به این سرزمین مقدس هم‌نظرند. قلب بیت‌المقدس«شهر قدیمی» است، با کوچه‌های باریک و تودرتو، با معماری تاریخی که مشخصه هر چهار محله‌اش است ( محلهء مسیحیی‌ها، محلهء مسلمانان، محلهء یهودی‌ها، و محلهء ارمنی‌ها.) دورادور این «شهر قدیمی» را دیواری سنگی مثل دیوار قلعه‌های قدیمی گرفته. دیوارهایی که برخی از مقدس‌ترین مکان‌های روی زمین را در خود جای داده‌اند. هر محله به نام دینی‌ است که پیروانش بیشتر در آن زندگی می‌کنند. البته مسیحی‌ها در حقیقت دو محله دارند، چون ارمنی‌ها هم مسیحی‌اند. محلهء ارمنی‌ها از سه محله دیگر کوچک‌تر است و یکی از قدیمی‌ترین مناطق ارمنی‌نشین دنیاست. محله ارمنی‌ها از این جهت که فرهنگ و تمدن خاص خودش را در قالب کلیسای جامع یعقوب مقدس (سنت جیمز) و صومعه آن حفظ کرده منحصربه‌فرد است.

Views: 291
Downloads: 56
Language: Dari
Category: History books
File Type: Pdf
File Size: 2.16 MB

This content was uploaded by our user in good faith, assuming they have permission to share this book. If you own the copyright and believe it is wrongfully on our website, please follow our simple DMCA procedure by clicking here to request removal.

Comments
Quotes

I would never read a book if it were possible for me to talk half an hour with the man who wrote it.

Don't tell me what you value, show me your budget, and I'll tell you what you value.

I attribute my success to this: I never gave or took any excuse.

There are many little ways to enlarge your child’s world. Love of books is the best of all.

Many people take no care of their money till they come nearly to the end of it, and others do just the same with their time.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans.

One of the funny things about the stock market is that every time one person buys, another sells, and both think they are astute.

The only place where success comes before work is in the dictionary.